Van inzicht naar
automatiseren en
memoriseren

Op GO! basisschool ’t Vlasbloempje staan we voor sterk en toekomstgericht wiskundeonderwijs. Een belangrijk onderdeel daarvan is ons automatisatiekwartier wiskunde: een vast en dagelijks moment doorheen de hele lagere school waarop kinderen hun rekenvaardigheden inoefenen en versterken.

Waarom automatiseren?

Automatiseren betekent dat kinderen rekenhandelingen vlot en efficiënt kunnen uitvoeren, zonder telkens opnieuw te moeten nadenken over elke stap. Dat is belangrijk, want wie basisbewerkingen goed automatiseert, krijgt meer ruimte in het hoofd om zich te focussen op inzicht, probleemoplossend denken en complexere wiskundige uitdagingen.

Bij ons gaat automatiseren niet om zomaar vanbuiten leren, maar om snel en correct te rekenen op basis van begrip.

Leren volgens de ijsbergdidactiek

Ons wiskundeonderwijs is opgebouwd volgens de ijsbergdidactiek:

  • Onder de waterlijn: kinderen leren eerst door concreet te handelen, te experimenteren, te verwoorden en problemen op te lossen.
  • Boven de waterlijn: pas daarna komen schema’s, symbolen en uiteindelijk het vlot automatiseren of memoriseren.

We vinden het essentieel dat kinderen eerst begrijpen wat ze doen, voor we verwachten dat ze snel en foutloos rekenen. Automatiseren komt dus pas op gang wanneer de onderliggende inzichten stevig verankerd zijn.

Wat is een automatisatiekwartier?

Het automatisatiekwartier is structureel ingepland in alle leerjaren en verloopt volgens duidelijke afspraken, zodat er samenhang is doorheen de school.

  • Dagelijks oefenen de kinderen kort en krachtig (ongeveer 10 minuten) op vaste momenten.
  • Wekelijks is er een één lesuur voorzien als oefenmoment waarin gewerkt wordt met spelvormen, digitale tools en gevarieerde werkvormen.
  • We gebruiken materialen en oefeningen die motiverend, speels en aangepast zijn aan het niveau van elk kind.
Begeleiding en differentiatie

Niet elk kind automatiseert op hetzelfde moment of in hetzelfde tempo. Daarom:

  • observeren leerkrachten hoe kinderen rekenen, niet alleen of het antwoord juist is
  • krijgen kinderen extra ondersteuning wanneer dat nodig is
  • differentiëren we in tempo, oefenvorm en moeilijkheid
  • en werken we aan zelfvertrouwen, autonomie en eigenaarschap

Wat betekent dit voor je kind?

Dankzij het automatisatiekwartier:

  • bouwt uw kind een sterke rekenbasis op;
  • leert uw kind rekenen met inzicht én vlotheid;
  • krijgt het voldoende oefenkansen op maat;
  • en groeit het zelfvertrouwen in wiskunde.

Op die manier bereiden we onze leerlingen stap voor stap voor op complexer denken, probleemoplossend werken en leren met vertrouwen.

Zo blijft ’t Vlasbloempje in beweging, ook in wiskunde.