Samen groeien in leesplezier en leesvaardigheid
Op GO! basisschool ’t Vlasbloempje geloven we sterk dat goed leren lezen begint met graag lezen. Daarom organiseren we in alle klassen ’s ochtends na de speeltijd een dagelijks leeskwartier: een vast moment waarop lezen centraal staat, in een rustige en positieve sfeer.
Directeur Daphne Collijs
Waarom een leeskwartier?
Lezen is een sleutelvaardigheid voor alle leren. Onderzoek toont aan dat kinderen die regelmatig lezen:
- vlotter en nauwkeuriger leren lezen
- een rijkere woordenschat opbouwen
- teksten beter begrijpen
- met meer zelfvertrouwen leren schrijven
Maar minstens even belangrijk is: leesplezier. Wanneer kinderen vrij en zonder druk mogen lezen, groeit hun motivatie en nemen ze vaker spontaan een boek vast. Dat past helemaal binnen onze visie: elk kind laten groeien, op zijn of haar tempo, met goesting en vertrouwen.
Wat is een leeskwartier?
Het leeskwartier is bij ons meer dan zomaar stil lezen. Het is een doordacht en begeleid moment, afgestemd op de noden van de kinderen en opgebouwd rond drie pijlers.
1. Leesplezier en motivatie
Twee keer per week staat vrij lezen centraal. Kinderen mogen zelf boeken kiezen uit een gevarieerd aanbod: verhalen, strips, informatieve boeken, poëzie, prentenboeken en soms ook digitale teksten.
De leerkracht leest mee, geeft leestips en maakt van lezen iets dat je samen beleeft. Zo bouwen we aan een warme leescultuur waarin kinderen zich verbonden voelen en trots zijn op hun leesgroei.
2. Technisch lezen versterken
Twee keer per week werken we doelgericht aan het vlot en correct lezen. Dat gebeurt via speelse en interactieve werkvormen zoals samen lezen, duo-lezen of lezen in kleine groepjes.
Vooral beginnende en kwetsbare lezers krijgen hierbij extra ondersteuning van de klas- of zorgleerkracht, zodat niemand achterblijft. Sterkere lezers worden ook uitgedaagd om al moeilijkere teksten te lezen of zetten hier extra in op begrijpend lezen.
3. Begrijpend lezen via voorbereiding (pré-teaching)
Om elk kind een gelijke startkans te geven, geven we alle leerlingen een tekst op hun eigen begrijpend lezen niveau. We bereiden teksten soms samen voor. Moeilijke woorden worden uitgelegd, de context wordt besproken en kinderen leren voorspellen waar een tekst over zal gaan.
Zo vergroten we het tekstbegrip en verkleinen we verschillen tussen kinderen.
Wat betekent dit voor je kind?
Dankzij het leeskwartier:
- groeit het leesplezier én de leesvaardigheid
- voelt uw kind zich ondersteund en gezien
- krijgt elk kind kansen om te groeien, ongeacht startniveau
- en leggen we een sterke basis voor leren in alle vakken
Samen sterk
Leren lezen doen we samen: school, kind en ouders. We moedigen ouders dan ook aan om thuis leesmomenten te blijven stimuleren, interesse te tonen in wat hun kind leest en vooral: samen leesplezier te beleven.
Zo blijft ’t Vlasbloempje in beweging, ook in lezen.